Na duši záleží

Škodovácké desatero

1. Hýbej se - 30 minut denně sníží riziko vysokého krevního tlaku až o 30 %
Tip 1: Motivaci i zábavě pomáhá, když necvičíme sami. Zkus se přihlásit do ŠKOFIT výzvy v Endomondu.
Tip 2: Jdi alespoň na jeden meeting denně pěšky nebo místo výtahu využij schodiště. 30 minut chůze máš rázem zaručeno.

2. Jez zdravě; jsme to, co jíme
Tip 1: Kávu ano, ale s mírou. Výzkumy ukazují, že káva má mnoho pozitivních účinků na náš mozek a jedním z nich je určitě dobrá nálada. Pij max. 2 šálky kvalitní kávy denně. Pití více jak 3 šálků kávy může u některých lidí vyvolat pocity úzkosti, nesoustředěnosti, nespavost a zvýšený krevní tlak.
Tip 2: Jez pomalu a s chutí. Během jídla bychom měli jíst dostatečně pomalu. Nadměrná rychlost tělo okamžitě katapultuje do stresového stavu. Ve stresu dominuje sympatikus - ta část nervového systému, která je zodpovědná za to, že se ve vypjatých chvílích bráníme, útočíme nebo utíkáme. Pokud v tomto stavu jíme, doplácí na to náš trávicí systém, který v tu chvíli není ani zdaleka schopen naplno fungovat.

3. Zpomal a 10 minut nic nedělej - krátkodobý odpočinek ti zvýší koncentraci a zklidní mysl
Tip 1: Odlož telefon, zvedni hlavu a rozhlédni se, co je vlastně kolem tebe nebo venku za oknem.
Tip 2: Inspiruj se dechovým cvičením na Zaměstnaneckém portále (v záložce Informace > Ergonomie).

4. Ber život s nadhledem - smích uvolňuje napětí, zvyšuje energii, zlepšuje vztahy a chrání srdce před kardiovaskulárními onemocněními.
Tip 1: Pokud máš děti, pozoruj je a nauč se radovat z maličkostí jako oni.
Tip 2: Smích je nejlepší lék na dobrou náladu, tak pojďme rozesmát ŠKODA AUTO :)

5. Nepodceňuj spánek - více spánku = menší riziko rakoviny prostaty, prsu, infarktu anebo Alzheimerovi nemoci
Tip 1: Dopřej si alespoň 7 hodin kvalitního spánku denně.
Tip 2: Minimálně hodinu před spánkem se vyvaruj modrému záření monitorů a mobilních dispejů.

6. Zkus být alespoň na chvíli offline - zlepší se ti pozornost, spánek a i vztahy s lidmi
Tip 1: Při dobrém jídle s přáteli anebo při pracovním setkání si nech telefon v tašce či kapse.
Tip 2: Pořiď si budík a telefon přes noc nechávej v jiné místnosti.

7. Zapomeň na multitasking - náš mozek se dokáže v daný moment zaměřit jen na jednu věc, proto tím, že budeš dělat méně, vlastně získáš víc
Tip 1: Vyhraď si čas na danou aktivitu (např. když odepisuješ na emaily, nedělej nic jiného).
Tip 2: Vytvoř si cedulku "nerušit prosím, právě se soustředím".

8. Vzdělávej se - učením se vytvářejí nová nervová spojení, a tím se mozek udržuje v dobré formě
Tip 1: Uč se cizí jazyk.
Tip 2: Věnuj se koníčku, na který jsi doposud neměl čas nebo odvahu.

9. Dělej něco pro ostatní - alespoň jeden dobrý skutek anebo milé gesto týdně, vede k větší životní spokojenosti
Tip 1: Poděkuj někomu v tvém okolí za něco, co pro tebe dnes udělal.
Tip 2: Každý den si napiš alespoň jednu věc, za kterou jsi ten den vděčný/á.

10. Udržuj dobré vztahy s lidmi kolem tebe! Je to zaručený lék na dlouhověkost a kvalitně prožitý život
Tip 1: Zavolej někomu, s kým jsi se dlouho neviděl/a.
Tip 2: Uspořádej neformální setkání s kolegy.

Informace o psychologické pomoci v okolí

Péče o zdraví by měla být nedílnou součástí našeho života. Fyzické a duševní zdraví spolu úzce souvisí, a abychom se cítili v pohodě, je nezbytné o fyzické i duševní zdraví pečovat. K péči o duševní zdraví lze využít spoustu možností, které region Mladoboleslavska poskytuje.

Informace pro zaměstnance ŠKODA AUTO a. s.
ŠKODA AUTO a. s. v rámci projektu "Na duší záleží" nabízí možnost využít bezplatné psychologické konzultace - více informací naleznete na Zaměstnaneckém portále - Informace > Péče o zaměstnance > Ergonomie > Na duši záleží.

Psychologické poradenství a psychoterapie

Linky důvěry

  • Linka důvěry - denně 9 - 18 hod - 326 741 481
  • Linka důvěry RIAPS - nonstop - 222 580 697
  • Linka důvěry - Centrum krizové intervence v PL Bohnice - nonstop - 284 016 666
  • Linka bezpečí (zdarma pro děti a mládež studující do 26 let) - 116 111