Tato stránka je doplňkovou stránkou úvodní stránky. Klepnutím na tlačítko se vrátíte zpět.

Zpět na úvodní stránku

Nastavení kancelářské židle

Správné sezení na kancelářské židli

Seďte na kancelářské židli pohodlně, na celé hloubce sedadla a snažte se nehrbit. Při sezení se zvyšuje tlak na meziobratlové ploténky až o 40 %. Další zdravotní problémy způsobené nesprávným sedem jsou bolesti zad a bolesti krku, únava, bolest v nohou a pažích, bolest hlavy, zhoršení funkce vnitřních orgánů a problémy s koncentrací.

Nastavení výšky sedu

Sedněte si co nejdále dozadu, aby se vaše záda dotýkala opěradla, nohy dejte mírně od sebe asi na šířku pánve a chodidla mějte v plném kontaktu s podlahou. Pomocí páčky vpravo pod sedadlem nastavte výšku sedu tak, aby zůstala chodidla v plném kontaktu s podlahou a nezvedaly se paty. Stehna musí být výše než kolena, úhel v kolenou má být větší než 90°, optimálně 90 - 100°. Pak nedochází k přetěžování kloubů.

Nastavení hloubky sedu

Dále si nastavte hloubku sedu, k tomu slouží páčka vlevo pod sedadlem. Pokud se záda opírají celou svou délkou o opěradlo, vzdálenost podkolenní jamky od sedáku by měla být alespoň na velikost vaší pěsti. Zabráníte tím útlaku velkých cévních svazků a nervů, které podkolenní jamkou procházejí.

Nastavení bederní opěrky

Bederní opěrku si nastavte na výšku tak, aby její vyklenutí kopírovalo bederní páteř v jejím fyziologickém prohnutí, lordóze. Samostatnou páčkou ještě nastavte vzdálenost bederní opěry. Tím dojde k podepření páteře a sníží se její přetěžování.

Dále vlevo pod sedadlem naleznete ovladač se symbolem zámku, kterým lze uzamknout opěradlo v libovolné pozici, doporučujeme však využít možnosti dynamického sedu, tzv. houpání. Ovladačem vpravo si nastavte sílu přítlaku tak, aby k odtlačení bederní opěry došlo jen mírným zatlačením. Dynamický sed nám umožní změnu polohy a protažení se. To vede k přirozenému odlehčování a zatěžování svalů a zajistí dostatečné prokrvování dolních končetin a uvolnění tlaku na dutinu břišní.

Nastavení područek

Područky lze nastavit nahoru, dolu, dopředu, dozadu a do stran. Nejvhodnější použití područek je jako prodloužená deska stolu. Po přisunutí se ke stolu pak můžete mít loket opřený o područku a zápěstí o stůl. Díky tomu, že máte podepřenou celou horní končetinu a tím rozloženou její váhu, nedochází k přetěžování svalů končetiny, zad a kloubů. Při správném nastavení je úhel v lokti > 90° a nedochází k vytahování ramen k uším. Obě područky doporučujeme nastavit symetricky a shodně.

Doporučujeme dlouhodobé sezení prokládat přestávkami na protažení. Minimálně po hodině a půl se projděte, protáhněte nebo si zacvičte.